
In een blog van 1 september 2016 informeerden
wij u dat uiterlijk in 2019 digitaal procederen volgens het (vernieuwde)
procesrecht verplicht is voor alle advocaten, bestuursorganen en andere
professionele procespartijen. De planning was toen nog dat per juli 2017, in
civiele procedures waarvoor een advocaat verplicht is, digitaal wordt
geprocedeerd. Vanaf dat moment zouden we niet meer middels post en koerier met
de rechtbank stukken mogen uitwisselen. Ook de antieke fax zou vanaf die dag de
deur uit kunnen.
Deze planning is inmiddels echter achterhaald.
Sinds 1 september 2017 is het enkel bij de rechtbank Gelderland en de rechtbank
Midden-Nederland verplicht om in zaken met een belang vanaf € 25.000,00 digitaal
te procederen. Zaken onder de € 25.000,00 bij die rechtbanken worden nog op de
oude wijze behandeld en bij de andere rechtbanken is er sinds 1 september
2017 nog niets veranderd.
Op termijn is het de bedoeling dat alle
professionals in alle zaken verplicht digitaal procederen. Voor nu is dit dus
beperkt tot de rechtbank Midden-Nederland en Gelderland. Het digitaal
procederen, althans het digitaal uitwisselen van stukken met de rechtbank, kan
geschieden op twee verschillende manieren. Wij kunnen stukken met de rechtbank
uitwisselen via een digitaal portaal op de website van de Rechtspraak en
daarnaast is het mogelijk om vanuit de kantoorautomatisering rechtstreeks te
communiceren met de rechtbank. Momenteel zijn de ICT’ers druk bezig om die
rechtstreekse communicatie tussen de rechtbank en onze eigen
kantoorautomatisering mogelijk te maken. Dit zal geen gevolgen hebben voor onze
dienstverlening aan u en mochten er veranderingen zijn die voor u van belang
zijn dan zullen wij u hierover vanzelfsprekend informeren.